Monthly Archives: maj 2009
Medicinmanden Samanya – Saxo forfatterskole opgave 6
Konflikt Der findes tre vigtige grundregler i plotbaserede historier: Konflikt, konflikt og atter konflikt. Der er ingen, der gider læse om personer, som udelukkende er lykkelige og ikke møder modstand. Det bliver kedeligt. Der opstår f.eks. konflikt, hvis en person har et ønske, men møder modstand. Det kan enten være en ydre- eller en indre … Continue reading
Bussen til Kigali – Saxo forfatterskole opgave 5
Fortællesynsvinkel Du kan vælge mellem flere forskellige fortællesynsvinkler, når du skriver en historie. De mest almindelige er: 1) Jeg-fortælleren 2) Personal-fortælleren (3. person). Her kan man have indre og/eller ydre syn. Når man kun har ydre syn kaldes det for en registrerende fortæller. Her holder fortælleren sig udenfor personernes indre og beskriver kun deres handlinger … Continue reading
Uventet besøg – Besøg fra Rødovre – Saxo forfatterskole opgave 4
Fortælle-teltet En historie har 4 grundelementer. Vi kalder dem for de 4 teltpløkke. – Person: Hvem handler historien om? – Situation: Hvad foregår der? – Miljø: Hvor foregår det? – Følelse: Hvorfor er det vigtigt? Disse 4 elementer bliver som regel præsenteret tidligt i en historie. Nogle forfattere lægger mere vægt på det ene frem … Continue reading
Blafferen – Saxo forfatterskole opgave 3
Starter Det gælder om at få læseren med fra start, gøre ham/hende nysgerrig. Kast en ‘krog’ ud, som læseren kan bide på. Start teksten, der hvor det brænder på for hovedpersonen. Undgå en masse indledende snak. Hvis der sker noget vigtigt under en familiemiddag, så lad være med at starte morgenen inden, men gå lige … Continue reading
Farvel morfar – Saxo forfatterskole opgave 2
Sanser I denne opgave arbejder vi med show, don’t tell (vis i stedet for at postulere), som vi uddyber i lektion 9. Vi oplever verden gennem vores sanser. Derfor er det godt at tale til læserens sanser, når du skriver. Det gør din historie mere levende. Vi har 5 sanser: Lugte-, høre-, smage-, syns- og … Continue reading